תקופת הבגרויות בפתח והורים רבים כבר מכינים את עצמם לתקופה לחוצה במיוחד שתשפיע, קרוב לודאי, על חיי המשפחה כולה.
הורים למתבגרים לקויי קשב וריכוז, באופן טבעי, דואגים יותר. כיצד הם יכולים לעזור לילדיהם? ומה חוסם אותם?
גישה הורית ממוקדת פתרונות, חיזוק מתמיד של תחושת מסוגלות ותקשורת מותאמת לקשיים יכולות להשפיע באופן מובהק על המוטיבציה ועל אופן הלמידה של המתבגרים.
כיצד תעזרו למתבגרים לקויי קשב וריכוז לרכז את מירב המאמצים בתקופת הבגרויות?
- גלו גמישות - תקופת מבחני הבגרות מאופיינת בעומס מטלות ולחץ זמן. זכרו שלקויי הקשב חוו יותר כישלונות מאחרים. הם חוששים יותר ונלחצים יותר מכולם. וכשהם נלחצים, רמת התפקוד שלהן יורדת פלאים!
גיל ההתבגרות הוא שלב במעגל החיים המאופיין בהטלת ספק בערכים ובמוסכמות החברתיות. בתקופה זו מתרבים הקונפליקטים עם ההורים.
היו גמישות בבחירת המאבקים בתקופת הבגרויות, מתוך הבנה לקשיי ההתמודדות שלהם עם עומס וללחצים. זה גם הזמן להקל עליהם במטלות שאינכם נוהגים לוותר להם בחיי היומיום. (בדומה להתאמות שבית הספר נתן להם בלימודים). - החליפו שיחות מוטיבציה מעמיקות בשיחות קצרות וממוקדות – בני נוער פנויים פחות להקשיב ולהטמיע את הנאמר על ידי הוריהם. את שיחות המעמיקות הם מכנים "חפירות". הרגלי התקשורת של SMSוסטאטוסים בפייסבוק מפחיתים עוד יותר את המיומנות שלהם לנהל שיחה מעמיקה.
הקשיים הספציפיים הקשורים בהפרעת הקשב והריכוז מקשים עליהם עוד יותר לעקוב , להפנים ולהטמיע את הנאמר בשיחות ארוכות.
יש לכם רעיון לשיפור? רעיון לארגון לוח זמנים טוב יותר? הציעו את עזרתכם באופן קצר וממוקד. - נתחו אתם כל שיפור בדרכי הלמידה – לקויי הקשב חשופים לביקורת מתמשכת בשל לקות הקשב והריכוז. במקום ביקורת, עזרו להם להבין מה גורם להם להצליח. המתבגר לקוי הקשב למד למבחן? אל תסתפקו בחיזוק חיובי של המאמץ וההשתדלות. הוסיפו לשבחים גם שאלות שיעזרו לו להבין מה עזר לו לעשות את מה שתמיד התקשה בו. לא פגשתי מתבגר שסרב לשתף פעולה עם חקר ההצלחות שלו, שנעשה מתוך תחושה של גאווה. לקחים שנלמדים מחוויית הצלחה תורמים לא פחות, ולעיתים אף יותר, מאשר לקחים מכישלון.
- הביעו אמפתיה לקשיים האובייקטיביים שאינם בשליטתם - עשו זאתתוך הבעת אמונה ביכולתם לשפר את ההתארגנות והרגלי הלמידה שלהם. המתבגר לקוי הקשב והריכוז לא עמד בהבטחות לכם ולעצמו? אל תכבידו עליו ביצירת רגשות אשם הגוזלים ממנו אנרגיה, שאינו משופע בה.
זכרו כי התנהגותם אינה מופנית נגדכם. כשהם אינם עומדים בהבטחות לכם ולעצמם הם אינם מתכוונים לזלזל בכם. הלמידה דורשת מלקויי הקשב והריכוז אנרגיה מרובה יותר מאשר לאחרים. לעיתים הכוחות נגמרים ברגע לא מתאים.
אמפתיה אין פירושה רחמים המעבירים מסר של חולשה ואינם מעודדים לקיחת אחריות. - עזרו להם, לצבור חוויות חיוביות - עודדו את לקויי הקשב והריכוז לא לוותר על הפסקות למפגשים עם חברים או יציאה לסרט.
מחקרים מוכיחים שהצלחה אינה מבטיחה אושר, בודאי לא לאורך זמן. לעומת זאת, תחושת האושר משפיעה על מידת ההצלחה גם בתחום הלימודי. תחושת האושר, תלויה ביחס שבין כמות החוויות החיוביות לכמות החוויות השליליות. חווית הלמידה של בעלי הפרעת קשב וריכוז מלווה בתחושת שליליות עקב ריבוי כישלונות בעבר. עבורם, פעילות יזומה להגברת החוויות החיוביות עשויה להיות משמעותית במיוחד. גם חוויות משפחתיות נעימות יגבירו את תחושת האושר של הנבחנים בתקופת מבחני הבגרות: הרבו בהבעות חיבה ובהכרזות על שותפות ומחויבות ואל תוותרו על טקסים כמו ארוחות משפחתיות.
כיצד תעזרו לעצמכם בתקופה הלחוצה?
- אל תשמרו את הדאגות לעצמכם - דיבור עצמי מגביר את תחושת החרדה והחששות. שתפו חברים קרובים או בני משפחה בחששות שלכם. הם יעזרו לכם לא לצאת מפרופורציה ואולי גם תקבלו עצות מעשיות מניסיונם של אחרים.
- וותרו על הרצון להיות הורים מושלמים – הרצון להיות מושלמים גורם להורים לרגשות אשמה מיותרים. הורים המצפים מעצמם לעשות תמיד את הדבר הנכון, שאינם סולחים לעצמם מעבירים לילדיהם מסר מלחיץ של דרישה למושלמות.
- היו מודעים לגבולות ההשפעה שלכם – ההשפעה של ההורים על ילדיהם מוגבלת. לצערנו, אין להורים יכולת לחסוך מהם את כל החוויות והמכאובים, ואי אפשר להתמודד במקומם עם הקשיים. חלק מתהליך ההתבגרות הוא לפלס את הדרך הייחודית והמתאימה לכל אחד להתמודד עם המכשולים בדרכו.
לסיכום:
אם למרות הקשיים שבדרך, המתבגר שלכם, בעל הפרעת קשב וריכוז, הגיע לשלב הבגרויות סימן שעשיתם משהו נכון בדרך!
נסו לברר עם עצמכם מה הייתה התרומה הייחודית שלכם כהורים לכך שהוא לא נכנע לקשיים, ואת המסקנות המשיכו ליישם!
ציפי קוברינסקי מפתחת המודל "להפוך את כיוון הספירלה" שהוצג בכנס שניידר מאי 2008 . רוצים לקבל את המאמרים שלי ישירות למייל שלכם? הירשמו באתר שלי www.zipi-coach.co.il